Čeština pro maturanty
Online skupinový kurz
Základní informace
- Místo: Google meet
- Termín: 26. 11. 2024 - 29. 4. 2025
- Den: Úterý
- Čas: 18:30 - 20:00
- Počet setkání: 22
- Délka setkání: 90 minut
- Počet 45 min. lekcí: 44
- Počet účastníků: min. 4
- Lektor: Mgr. Zuzana Žáčková
Kurz Čeština pro maturanty je navržen přesně podle požadavků CERMAT, aby vám pomohl úspěšně zvládnout všechny tři části maturitní zkoušky: didaktický test, písemnou práci a ústní zkoušku. V kurzu se zaměříte na klíčové oblasti, které vám umožní získat jistotu a připravenost na každou část. Procvičíte si práci s textem a gramatikou pro didaktický test, osvojíte si strukturu slohových útvarů pro písemnou část a zlepšíte své prezentační dovednosti a analýzu literárních děl pro ústní zkoušku.
Každá lekce probíhá online přes Google Meet, což vám umožní přístup ke kvalitní přípravě z pohodlí domova. Kurz nabízí komplexní a systematickou přípravu, která je navržena tak, aby vám pomohla efektivně rozvinout dovednosti potřebné k úspěchu u maturity. Zkušení lektoři vás provedou celým procesem a poskytnou vám zpětnou vazbu na míru vašim potřebám. Kromě toho získáte přístup k veškerým materiálům a testům v Google Classroom, kde si můžete kdykoliv opakovat látku a zhlédnout záznam z uskutečněných online hodin.
Tento kurz je ideální volbou pro každého, kdo si chce být jistý, že zvládne maturitní zkoušku z českého jazyka na výbornou a chce mít přístup k efektivnímu studijnímu plánu pod vedením profesionální lektorky.
Nabízíme skupinové online lekce přes Google Meet
Pro online výuku s EduWise Academy vám stačí pouze počítač, tablet nebo chytrý telefon a Google účet, se kterým se připojíte do Google Meet. Naše unikátní metody online výuky poskytují ideální podmínky pro maximálně efektivní výuku anglického jazyka. Náš jedinečný online kurz využívá moderní výukové metody, které posouvají vzdělávání na novou úroveň.
Získáte studijní podporu přes Google Classroom
V rámci naší online výuky poskytujeme studentům přístup k Google Classroom, kde najdete veškeré studijní materiály, záznamy z proběhnutých online lekcí, které vám pomohou zlepšit se v angličtině. Tento nástroj vám pomůže opakovat probíranou látku, a komunikovat s lektory i ostatními studenty. Využití Google Classroom zajišťuje efektivní propojení mezi živou výukou a samostatným studiem, což maximalizuje vaše výsledky.
Připravujeme na úspěšné zvládnutí maturity z češtiny
Naše metody výuky češtiny jsou navrženy tak, aby studenti získali sebejistotu v porozumění textu, gramatice i v ústním a písemném projevu. Učíme, jak se vypořádat s jazykovými jevy systematicky a s přehledem. Věříme, že důkladná příprava je klíčová pro úspěch u maturity, a proto klademe důraz na praktická cvičení zaměřená přímo na maturitní okruhy. Díky tomu studenti lépe chápou nejen teoretické základy, ale také to, jak je využít při maturitní zkoušce z českého jazyka.
Studijní plán
Slovotvorná a morfologická analýza slovního tvaru:
- určování slovnědruhové platnosti slova
- určování mluvnické kategorie u ohebných slovních druhů
- vyhledávání v daném kontextu chybných (nekodifikovaných) tvarů slov s případnou opravou
- vytváření spisovných tvarů slov
- rozlišování základních způsobů tvoření slov v češtině: odvozování, skládání, zkracování a jejich kombinace
- určování ve slovním tvaru předpony, kořenu, přípony, koncovku
- určování základového slova ke slovu odvozenému
Význam pojmenování:
- vystižení významu pojmenování v daném kontextu i mimo něj
- nalezení v daném kontextu nevhodně užitého slova, případně jeho náhrady
- hledání synonym a antonym k pojmenování
- rozlišování obrazného a neobrazného pojmenování
Syntaktická analýza věty jednoduché a souvětí:
- určení větných členů
- analýza souvětí
- nalezení a oprava odchylek od pravidelné větné stavby
- opravy chybných větných celků
- identifikace syntaktických nedostatků a volba nejvhodnější opravy (např. ve slovosledu nebo použití spojovacích výrazů)
Porozumění textu:
- nalezení požadovaných informací v textu
- vystižení hlavní myšlenky textu
- identifikace tématu textu
- rozlišování podstatných a nepodstatných informací
- rozpoznání subjektivity a objektivity v textu
- rozlišení komunikačních funkcí, jako jsou otázky, žádosti, rady
- rozpoznání domněnek a tvrzení s různou mírou pravděpodobnosti od faktického konstatování
- postižení hlubšího (symbolizujícího) významu situace konstruované textem
- rozpoznání manipulativních prvků (ironie, nadsázka)
Charakter textu:
- určení účelu textu a jeho funkcí
- posouzení funkčnosti jazykových prostředků
- hodnocení vhodnosti použitých pojmenování v kontextu
- přiřazení textu k funkčnímu stylu (např. odborný, umělecký, publicistický)
- identifikace jazykových prostředků typických pro daný styl (např. obecná čeština, dialekty, knižní výrazy)
- orientace v komunikační situaci (oficiální, neoficiální)
- charakterizace komunikační situace vytvářené textem (např. adresát, účel, funkce)
Výstavba výpovědi a textu:
- analýza celkové výstavby textu a identifikace případných nedostatků
- doplnění vynechaných částí textu podle smyslu
- uspořádání textových částí v souladu s textovou návazností
Vývoj české a světové literatury:
- přehled o vývoji české a světové literatury
- rozeznání základních literárních směrů a hnutí podle jejich charakteristických rysů
- přiřazení textu k příslušnému literárnímu směru
Aplikace literární teorie na text:
- rozlišení prózy a poezie, lyrického, epického a dramatického textu
- identifikace autora, vypravěče, lyrického subjektu, postav a vztahů mezi nimi
- rozpoznání typů promluv (přímá řeč, nepřímá řeč, polopřímá řeč)
- identifikace motivů a témat textu
- analýza jazykových prostředků a jejich funkcí
- rozpoznání tropů a figur (alegorie, aliterace, anafora, apostrofa, dysfemismus, elipsa, epifora, epizeuxis, eufemismus, gradace, hyperbola, inverze, metafora, metonymie, oxymóron, personifikace, přirovnání, řečnická otázka, symbol, synekdocha)
Tvorba písemného projevu:
- zpracování zadaného tématu písemné práce
- orientace v komunikační situaci vymezené zadáním
- volba formy písemného projevu adekvátní účelu textu
- využití informací z výchozích textů (např. textů, grafů, tabulek)
Ústní zkouška – analýza uměleckého textu:
- využití vědomostí získaných přečtením celého díla
- zasazení výňatku do kontextu díla
- nalezení motivu a tématu textu
- charakterizace vypravěče / lyrického subjektu, postav
- rozpoznání vyprávěcích způsobů, dialogu a monologu
- rozpoznání typů promluv (přímá řeč, nepřímá řeč, polopřímá řeč)
- orientace v časoprostoru díla i výňatku
- charakterizace kompoziční výstavby díla i výňatku
- analýza jazykových prostředků a jejich funkce v textu
- rozpoznání tropů a figur (alegorie, aliterace, anafora, apostrofa, dysfemismus, elipsa, epifora, epizeuxis, eufemismus, gradace, hyperbola, inverze, metafora, metonymie, oxymóron, personifikace, přirovnání, řečnická otázka, symbol, synekdocha)